فولاد اس تی ۵۲ یا فولاد پر مقاومت کم الیاژ

این فولادها با افزایش مقادیر ناچیزی آلیاژ نظیر کروم، کلمبیم، مس، منگنز، نیکل و … به فولادهای کربن دار بدست می آید. افزایش آلیاژهای فوق باعث ریزتر شدن

ساختمان بلوری آهن و در نتیجه افزایش مقاومت آن می شود. این نوع فولادها مانند فولاد نرمه دارای پله تسلیم مشخص بوده و به راحتی جوشکاری می شوند. که کاربرد اصلی آن بیشتر در صنعت می باشد
از ورق ST52 برای ساخت ریل ها، شاسی ماشین آلات سنگین ، دیواره قطعات صنعتی و موارد مشابه استفاده می شود. ST52 با عنوان کامل ST52-3N به مشتریان ارائه می گردد که حرف N از واژه Normalized گرفته شده است

 

ورق سیاه ST52 دارای حدود ۰٫۲ درصد کربن ، ۰٫۵۵ درصد سیلیس و ۱٫۶ درصد منگنز می باشد که خاصیت مقاومت به خمش و خواص ارتجاعی خود را مرهون عنصر Mn است.هم چنین ورق ST52 دارای قابلیت جوشکاری، شکل دهی و ماشین کاری است. ST52 به صورت مقاطع دیگر مانند تسمه و چهارپهلو نیز قابل عرضه است.

ورق ST52 در ابعاد ۱۵۰۰*۶۰۰۰ و ۲۰۰۰*۶۰۰۰ میلی متر در شرکت های داخلی و ابعاد بزرگتر در کمپانی های شرق آسیا و کشورهای اروپایی تولید می شود. از ورق های ST52  با عنوان ورق های زیر بنایی صنعت نام برده می شود . دلیل آن هم به خاطر طیف وسیع مصرف آنها در صنایع مادر و بالا دستی می باشد . این نوع ورق سیاه آلیاژی با افزودن عناصر سیلسیوم و منگنز نسبت به ورق های ST37  و ST44 از خواص مقاومت در برابر پیچش و خمش ، تحمل وزن و خاصیت ارتجاعی برخوردار است.

 

موارد مصرف:

همیشه استفاده از فولادهای آلیاژی به دلیل رسیدن به مقاومت بالاتر با حجم پایین است . فولاد های آلیاژی با کاهش حجم مصرف فولاد پروژه و همچنین کاهش سطح مقطع سازه نقش بسزایی در کاهش هزینه و بازده سازه داشته است.

در عملیات جوشکاری به دلیل حرارت بالای ایجاد شده مقاومت فولاد کاهش می یابد . ورق های ST52   بعد از عملیات جوشکاری و فرم دهی می توانند مقاومت قابل قبولی را در تست ها نشان دهند.

این نوع ورق ها که در ابعاد ۱۵۰۰ * ۶۰۰۰ میلی متر و ۲۰۰۰* ۶۰۰۰ میلی متر عرضه می گردد در ایران توسط شرکت های فولاد مبارکه و اکسین و در نوع وارداتی آن از کشور های ژاپن ، کره ، هند ، چین ، روسیه و آلمان وارد می گردد.

 

منبع:فولاد پرشین