اگر ورق تخت، موجدار شود، سفتی و استحکام آن افزایش می یابد. ورقهای فولادی موجدار بیش از یکصد سال است که در دنیا تولید می شوند.

از این ورقها برای ساخت کانالهای زیرزمینی آب، فاضلاب و نیز ایجاد تونل استفاده می شود موجها (چین ها) می تواند به صورت پروفیل های مستطیلی، ذوزنقه ای، وی (V)شکل یا شکلهای دیگر تولید شود. از این ورقها برای سقفهای شیروانی و دیوارها استفاده می شود. ورقهایی که برای ایجاد دیوار استفاده می شوند، هر دو لبه موج به یک جهت خم می شود و عرض کل ورق کرکره شده ۶۶ سانتیمتر است این ورقها به طولهای مختلفی تولید می شوند ولی در ورقهای سقف، موجهای لبه در جهت مخالف صفر می شوند و عرض کل حدود ۷۰ س است. این ورقها به طولهای مختلفی تولید می شوند.

این فلز در طبیعت به صورت آزاد و خالص یافت نمی شود. در حدود ۸ درصد وزن پوسته زمین از این فلز تشکیل شده است. از این رو از فراوانترین فلزها می باشد. اما از نظر مصرف کلی بعد از فولاد و مس و از نظر مصرف در کارهای ساختمانی و یا وابسته به آن در مقام دوم بعد از فولاد قرار دارد. آلومینیوم با سایر فلزات، همچنین غیرفلزات به صورت آلیاژ در می آید که از آن آلیاژهای سبک و مقاوم می سازند.

از این فلز در تهیه اجناس و وسایل خانگی مانند ورقهای نازک آلومینیومی (فویل)، قوطی، ورق و پروفیلهای ساختمانی، خرپاها و پایه های برق رسانی، ابزار برقی، بدنه کشتی، هواپیما و واگن راه آهن و غیره استفاده می کنند.

 

ورق کرکره
طرح کرکره سینوسی: ابتدایی‌ترین طرح ورق‌های موج دار که از زمان‌های دور تولید و به بازار عرضه می‌شود. ورق‌های موج دار شیروانی جهت پوشش سقف ‌های شیروانی از متریال مختلفی استفاده می‌شود، که این متریال ها را (با توجه به گسترش استفاده از ورق‌های فلزی) می‌توان به دو دسته پوشش‌های فلزی و پوشش‌های غیر فلزی تقسیم نمود. در دسته پوشش‌های غیر فلزی متریال گوناگونی نظیر ایرانیت، آردواز، سفال، دکرا، شینگن، آندولین، آندو ویلا و غیره قرار می‌گیرند. اما پوشش فلزی شامل ورق‌های فلزی فرم شده در طرح‌های متنوع است، که به دلیل ماهیت پوشش شیروانی ( که تماس دایمی با باران و برف است) باید ورق استفاده شده دارای پوشش گالوانیزه باشد، تا از خوردگی و زنگ‌زدگی آن جلوگیری شود. ورق‌های موج دار شیروانی در ابتدا فقط ورق‌های گالوانیزه بودند، که با پیشرفت ساخت تکنولوژی‌شان ورق‌های گالوانیزه رنگی نیز به بازار عرضه گردید. امروزه ورق‌های گالوانیزه رنگی در رنگ‌های متنوعی تولید می‌گردد.
فرمینگ ورق‌های گالوانیزه و یا گالوانیزه رنگی در طرح‌های متنوعی انجام شده و به بازار عرضه می‌شود:
رح ذوزنقه: ورق موج دار با مقطع ذوزنقه
طرح شادولاین: طرحی شبیه به طرح ذوزنقه با تنوع بیشتر
طرح سفال: این نوع ورق موج دار از جدیدترین ورق‌های موج دار تولید شده است که برای بیننده سقف شیروانی ایجاد نمای سفال می‌نماید اما مزایای بسیاری نسبت به سفال داراست.


ورق رنگی

معمولاً ورق های گالوانیزه را در کوره های خاص رنگ پاشی می کنند تا ورق رنگی تولید شود. ورق های رنگی در سقف سالن ها و کانکس مورد استفاده است. ورق های رنگی در رنگ های متنوعی تولید می شود که دارای استاندارد یکسانی در تمام دنیا می باشد. این استاندارد به نام رال رنگ شناخته می شود، تقریبا بیش از ۱۶ رنگ متنوع ورق رنگی تولید می شود که عبارتند از:

سفید یخچالی – رال ۹۰۱۶
کرم – رال ۹۰۱۰
قرمز – رال ۳۰۰۰
قرمز گوجه ای – رال ۳۰۲۰
آبی نیسانی – رال ۵۰۱۵
آبی کاربنی – رال ۵۰۱۸
نارنجی – رال ۲۰۰۴ و رال ۲۰۰۳
زرد – رال ۱۰۲۳ ، زرد لیمویی – رال ۱۰۲۸
بنفش – رال ۴۰۰۵
سبز چمنی – رال ۶۰۲۴
سبز تیره – رال ۶۰ ۱۸
صورتی – رال ۴۰۰۳
قهوه ای رنگ سفال – رال ۸۰۰۴
قهوه ای سوخته ۸۰۱۸

 

 

منبع: سایت علمی و پژوهشی آسمان