معضل آلودگی هوا در چین تولید زمستان فولاد را ۲۲درصد

کاهش دهد ، چین در نظر دارد در زمستان سال جاری تولید خود را ۲۲ درصد کاهش دهد تا از این طریق با مشکل آلودگی هوا مبارزه کند.‏مشکل آلودگی هوا در کشور چین به معضلی جدید تبدیل شده ،که باعث از بین رفتن سلامتی شمار زیادی از مردم این کشور شده است و افراد زیادی نیز برای برخورداری از محیط زیستی پاک، به مهاجرت روی آورده اند.

مشکل آلودگی هوا در چین در زمستان بیش از دیگر فصول است به همین دلیل است که مقامات این کشور اعلام کرده اند در زمستان سال جاری تولید فولاد را کاهش می‌دهند تا انتشار گازهای آلاینده از واحدهای فولادسازی تنزل یابد.
طبق این طرح تولید در کارخانه فولادسازی تانگ شان- شهری در شمال شرق کشور چین که ۱۱ درصد از کل فولاد این کشور را تولید می کند- به نصف سطح کنونی می رسد . از طرف دیگر دولت به شرکتهای مختلف فولادسازی اعلام کرده است که در سال جاری باید تولید زغال کک را ۳۰ درصد کاهش دهند زیرا مساله آلودگی هوا در این کشور به یک مشکل بسیار مهم تبدیل شده است. این تصمیم زمانی اعلام شد که امارها از افت ۵ درصدی قیمت زغال کک در بازارهای جهانی حکایت داشت.

پیش بینی می شود که کاهش تولید فولاد در کارخانه تانگ شان در زمستان سال جاری به مرز ۲۰میلیون تن خواهد رسید که معادل ۷.۵ درصد از کل فولاد تولیدی در این کشور در طول یک سال است.

دیگر شرکت‌های فولادسازی بزرگ این کشور هم به دلیل قانون مشابهی که توسط دولت وضع شده است، حجم تولید خود را در سال جاری کم می کنند. دولت اعلام کرده است در زمستان سال جاری تولید فولاد در این کشور ۲۲درصد کاهش خواهد یافت و کارخانه‌های فولادسازی آلاینده در این فصل به طور کامل تعطیل می شوند.

این سیاست که با هدف کاهش انتشار آلاینده‌ها اجرا می شود، زمینه را برای افزایش قیمت این فلز در بازار مصرف فراهم می‌کند. البته باید در نظر داشت که در فصل سرما تقاضا برای فولاد به دلیل کاهش سطح فعالیت‌های ساختمانی، کمتر می شود.

ولی افت تولید در کشور چین بدون شک می‌تواند شوک بزرگی به بخش عرضه وارد کند و قیمت‌ها را به مسیر کاهش سوق دهد.

 

انتقادهای جهانی هم در این سیاست بی تاثیر نبود

باید در نظر داشت که فولادسازان جهان بارها به دلیل مازاد عرضه فولاد چین به این کشور انتقاد کرده بودند. آنها چین را عامل اصلی قیمت پایین فولاد و کاهش سودآوری فعالان این صنعت می دانستند و از چین می‌خواستند تا ضمن تعطیل کردن واحدهای تولیدی غیر اقتصادی و کوچک خود، حجم تولیدش را تنزل دهد.چین هم تحت فشارهای بین المللی قبول کرده بود که در سال جاری کاهش حجم تولید را اجرایی کند و شماری از واحدهای فولادسازی غیر اقتصادی را تعطیل کرد. ولی به نظر می رسد مشکل آلودگی هوا بیش از فشارهای جهانی روی سیاست گذاران چینی تاثیر داشته است و آنها را مجبور به اجرای سیاست افت تولید کرد.چین بزرگترین کشور تولید کننده فولاد در دنیا است و هر ساله بخش قابل توجهی از فولاد تولیدی در این کشور برای اجرای پروژه‌های زیرساختی در این کشور صرف می شود. چین حدود ۵۰ درصد فولاد دنیا را تولید می کند و مصرف کننده ۴۵ درصد از فولاد دنیا است. به همین دلیل سیاستهای این کشور چه در بخش تولید و چه در بخش مصرف می تواند بازار را تحت تاثیر قراردهد.

 

منبع:فولادنیوز