سارا اصغری: عراق در یک دهه گذشته، درگیر جنگ‌های مختلف بوده و به شدت نیازمند بازسازی است. بازسازی این کشور می‌تواند بازار مناسبی برای کشور ما به عنوان همسایه‌ای که با آن مرز مشترک داریم، ایجاد کند.


با توجه به این موضوع که واحد تولیدی در زمینه فولاد در این کشور وجود ندارد و از سوی دیگر نمی‌توان مزیتی برای تولید فولاد در آینده برای عراق متصور بود، صادرات محصولات آهنی و ساختمانی، یک فرصت بی‌نظیر را برای واحدهای تولیدی فولادهای ساختمانی ایران ایجاد می‌کند، موضوعی که نادیده گرفته شده است و اگر بیش از این مورد بی‌توجهی قرار گیرد، می‌تواند به راحتی این بازار بکر را به رقیبانی همچون ترکیه و چین بسپارد.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار عراق

حمید حسینی، دبیر اتاق ایران و عراق، چندی پیش در چهارمین کنفرانس استیل‌پرایس درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار عراق، عنوان کرد: فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسبی در عراق وجود دارد که باید از آن نهایت استفاده را برد. به گزارش روزگار معدن، حسینی در ادامه تاکید کرد: بزرگ‌ترین مزیت اقتصادی ایران، نفت و گاز است و در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد. پس از آن، صنعت پتروشیمی، فولاد، حمل‌ونقل و در نهایت تجارت و گردشگری درمانی، مزیت‌های ایران برای سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌روند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم بخشی از ظرفیت‌های خود را در بازار عراق به کار بگیریم چراکه این کشور برنامه‌های وسیعی در زمینه بازسازی در نظر گرفته و قصد دارد ۳۰۰ میلیارد دلار برای بازسازی سرمایه‌گذاری کند که از این میزان ۴۰ میلیارد دلار به ایجاد مسکن اختصاص خواهد یافت چراکه قرار است سالی ۲۵ هزار واحد مسکونی در این کشور ساخته شود. حسینی در ادامه، با اشاره به رده سنی جمعیت در عراق عنوان کرد: از سوی دیگر، میانگین سنی عراق حدود ۲۰ سال است که نشان از جوان بودن و مصرف‌گرایی این رده سنی در این کشور دارد. از سوی دیگر بر اساس پیش‌بینی‌ها عراق در ۲۰ سال آینده جمعیتی بالای ۸۰ میلیون نفر خواهد داشت که مصرف در این کشور را افزایش خواهد داد.

حسینی در ادامه خاطرنشان کرد: ایران ویترین خوبی در بازار عراق ندارد و بیش از آنکه محصولات با نشان (برند) به عراق ارائه کند، سعی دارد کالاهای خود را با نازل‌ترین نرخ روانه این بازار کند. تولیدکنندگان با کمترین نرخ، محصولات خود را به عراقی‌ها می‌فروشند. وی ادامه داد: اگر به صادرات سال‌های گذشته نگاه کنیم محصولات فلزی در آن دیده نمی‌شود که نشان می‌دهد دغدغه‌ای در این زمینه نداریم. تا پیش از ورود داعش به عراق، این کشور یک بازار ۵ میلیارد دلاری بود اما خیلی خوب نتوانسته‌ایم به این بازار ورود پیدا کنیم.

حسینی با اشاره به این موضوع که بازار عراق برای واردات محدودیت‌هایی را در نظر گرفته است، گفت: در گروه نخست «کالاهایی امریکایی»، در گروه دوم «کالاهای اروپایی» و در گروه سوم «کالاهایی ایرانی و ترکیه‌ای» قرار دارند.

عراق به‌دنبال صنعتی شدن

دبیر اتاق ایران و عراق با اشاره به این موضوع که زیرساخت‌های عراق به شدت در جنگ از بین رفته است، عنوان کرد: بازار عراق می‌تواند فرصت مناسبی برای صادرات محصولات فلزی و آهنی باشد چراکه این کشور علاوه بر ساخت‌وساز به فکر صنعتی شدن است اما واحدهای تولید فولادی در آن وجود ندارد. درحال‌حاضر در کردستان عراق چند واحد فولادی مشغول به کار است که حدود ۱۵۰۰ میلیون تن میلگرد تولید می‌کند.

فقط یک واحد آهن اسفنجی در بصره وجود دارد و به این دلیل که آب و گاز کافی در این کشور وجود ندارد در صورت ایجاد واحدهای فولادی، امکان رقابت با کشور ما را نخواهد داشت. بنابراین نمی‌توانیم نگران تولید محصولات فولادی در داخل عراق در آینده باشیم. باید بتوانیم بازار این کشور را به ویژه در زمینه محصولات فولادی در دست بگیریم.

حسینی در ادامه خاطرنشان کرد: برای بازسازی عراق، طرح‌های مختلفی در دست تهیه است و قوانین مربوط به سرمایه‌گذاری، مالیات و… در قالب یک کتابچه منتشر می‌شود که پروژه‌های بازسازی و صنعتی شدن عراق در آن عنوان خواهد شد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در عراق را دارند، در نمایشگاه‌های این کشور شرکت کنند.

وی ادامه داد: البته عراقی‌ها درحال‌حاضر به دنبال ضایعات بوده و در این زمینه به شدت فعال هستند و ضایعات آهنی را به میلگرد تبدیل می‌کنند. حسینی در ادامه یادآور شد: اکنون عراق پروژه‌های سرمایه‌گذاری بسیاری دارد و برای شرکت‌های مهندسی و بازار مصالح ساختمانی، بازار خوبی ایجاد می‌کند. وی ادامه داد: ایران سالانه بیش از یک میلیارد دلار صادرات مصالح ساختمانی به عراق دارد که اگر دیگر کشورهای منطقه وارد این موضوع شوند به ضرر ما خواهد بود زیرا بازار منطقه را از دست می‌دهیم.

عراقی‌ها محصولات آهنی ایرانی‌ها را می‌خرند

بازار عراق یکی از بهترین فرصت‌های صادراتی محصولات فولادی به ایران به‌شمار می‌رود. این مطلب را زکریا نایبی، مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز در گفت‌وگو با روزگار معدن عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون با توجه به روند بازسازی در عراق، ظرفیت بسیار مناسبی برای واحدهای تولیدی فولادی به‌ویژه فولادهای ساختمانی ایجاد شده است.

نایبی در ادامه خاطرنشان کرد: بیشتر تولید شرکت ما که نبشی، ناودانی و تیرآهن است، به عراق صادر می‌شود. برای مثال در ۴ ماه نخست امسال ۴۰ درصد صادرات واحد ما به عراق و افغانستان صادر شد که رقم در خور توجهی است. وی در پاسخ به این پرسش که روند صادرات محصولات فولادی به عراق چگونه بوده است، گفت: میزان صادرات محصولات فولادی نسبت به گذشته، روند افزایشی داشته است، البته به دلایلی همچون اختصاص یافتن ارز صادرات به سامانه نیما که در چند وقت گذشته، به صورت بخشنامه اعلام و سبب کاهش صادرات ایران به عراق شد. اما همچون گذشته صادرات به عراق خوب است.

مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز در پاسخ به این پرسش که بازار عراق بیشتر به چه محصولات فولادی نیازمند است، عنوان کرد: فولادهای ساختمانی مهم‌ترین نیاز بازار عراق هستند که شامل میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی و… می‌شوند. نایبی در ادامه خاطرنشان کرد: در زمینه محصولات فولادی، ایران و ترکیه در بازار عراق رقابت تنگاتنگی دارند اما به لحاظ قیمتی، محصولات ایران برای عراقی‌ها بهتر بوده و نرخ محصولات ایرانی کمتر از ترکیه است.

وی در پاسخ به این پرسش که عراقی‌ها چندی است برای واردات محصولات ایران محدودیت ایجاد کرده‌اند، آیا در زمینه محصولات فولادی نیز محدودیت ایجاد شده است، گفت: محدودیت خاصی برای واردات محصولات فولادی ایران ایجاد نشده است. عراقی‌ها فقط یک واحد کوچک میلگردسازی دارند. در کل در زمینه محصولات فولادی کارخانه خاصی ندارند و قادر به تامین نیاز بازار خود نیستند، از این رو ناچار به وارداتند و محصولات فولادی ایران برای آنها به‌صرفه‌تر است.

برگرفته از وب سایتآهنکو