گزارش هفتگی بازارفولادایران ،گزارش ۳۷سال ۲۰۱۷میلادی

سنگ آهن

 هفته گذشته سنگ آهن وارداتی در چین ابتدا روندی صعودی داشت و از ۷۴٫۵ دلار به نزدیک ۷۶ دلار هر تن سی اف آر رسید ولی تا پایان هفته با کاهش خرید ها و افت بازارهای فیوچرز مجددا نزولی شد و نهایتا در ۷۴٫۲۵ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.

 

بازار سنگ آهن ضعیف تر از قبل شده ولی چون حاشیه سود فولادسازان چینی هنوز بالاست سقوط ناگهانی در بازار این ماده اولیه بعید است.

 

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص ۶۰ درصد در راستای بازار واردات چین کاهش داشته به ۵۲٫۲۵ دلار هر تن فوب رسید. سنگ آهن هماتیت صادراتی ایران نیز حدود ۴۸ دلار هر تن فوب ثبت شد.

 

 

قراضه

 

  بازار واردات قراضه در ترکیه فعالیت زیادی نداشت. آخرین معامله ها برای قراضه سنگین امریکا و دریای بالتیک در حدود ۳۵۵ دلار هر تن سی اف آر نهایی شد. تا پایان هفته متوسط قیمت بازار واردات قراضه ترکیه تا ۳۵۰ دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.

 اخیرا در ترکیه خریداران قراضه محتاط تر شده اند چون پیشنهادات قیمت در  بازار زیاد است. قراضه آ۳ سی آی اس در ترکیه حدود ۴ دلار رشد هفتگی داشته ۳۴۳ تا ۳۴۴ دلار هر تن سی اف آر شده است. برخی معتقدند قیمت به زودی به ۳۴۵ دلار خواهد رسید.

 

عرضه کننده های قراضه سی آی اس در خاور دور فعال نیستند ولی قیمت اسمی بازار از ۳۳۷ دلار به ۳۴۰ تا ۳۴۵ دلار هر تن سی اف آر کره جنوبی رسیده است. قراضه سنگین کلاس یک امریکا نیز  ۳۵۱ دلار هر تن سی اف آر خاور دور بود.

قراضه صادراتی ژاپن ۳۰۰ تا ۳۰۲ دلار هر تن فوب شد که نسبت به یک ماه قبل ۶ دلار رشد داشت.

 

 

بیلت

 

 آخر هفته  گذشته بیلت در بازار داخلی چین ۱۲ دلار افت داشته به ۵۶۸ دلار هر تن درب کارخانه رسید.

بیلت وارداتی در جنوب شرق آسیا ۵۵۵ تا ۵۶۰ دلار هر تن سی اف آر بود که البته این قیمت مورد قبول اکثر خریدارها نیست. تنها در فیلیپین بیلت ویتنام در ۵۵۰ دلار هر تن سی اف آر معامله شده است.

 

متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس پایان هفته گذشته ۵۲۰ دلار هر تن فوب ثبت شد که ۷ دلار افزایش قیمت داشت. در ترکیه بیلت وارداتی ۵۳۵ دلار هر تن سی اف آر بود که ۵ دلار بالا رفت. فعالان بازار معتقدند شاید روزهای آتی قیمت بیلت سی آی اس بالاتر برود چرا که در مواردی بیلت روسیه تا ۵۴۰ دلار هر تن فوب دریای سیاه نیز شنیده شده است.

 

بیلت در بازار ایران

 

 در هفته گذشته قیمت شمش نزولی بود روز یکشنبه میانگین قیمت سایز ۱۵۰ میلیمتر ۱۸۹۰ تومان و سایز ۱۲۵ میلیمتر ۱۸۷۰ تومان بود اما تا پایان هفته سایز ۱۵۰ میلیمتر به ۱۸۸۰ تومان و سایز ۱۲۵ میلیمتر به ۱۸۲۰ تومان هم رسید در حالیکه صحبت هایی در حد هر کیلو ۲۰ تومان پایین تر هم شنیده میشد اکثر تولیدکنندگان بیلت با موجودی انبار روبرو هستند و در هفته گذشته موفق به فروش شمش های خود نشدند علت اصلی این امر سقوط قیمت مقاطع و رکود معاملات آنهاست بنابراین تقاضایی برای شمش نبود روز سه شنبه اعلام شد فولاد خوزستان با همان نرخ های قبلی شمش را به بازار عرضه خواهد کرد سایز ۱۵۰ میلیمتر ۱۲ متری قیمت پایه ۲۱۵۰ تومان و سایز زیر ۱۲ متر ۲۰۴۵ تومان. تفاوت این عرضه با عرضه های هفته قبل در دو مورد بود.

 

اول آنکه پرداخت بجای نقد، نقدی اعتباری تعریف شده بود و تفاوت دوم ان بود که شمش های طول کوتاه هم عرضه شده بود در شرایط فعلی فولاد خوزستان به عنوان یک شاخص قرار گرفته است اگر قیمت را در بورس پایین بیاورد طبعاً قیمت آهن اسفنجی ، گندله ، کنسانتره و سنگ آهن هم باید پایین بیاید که نه اختیار آن را دارد و نه اجازه اش را به او می دهند و نه کسی پذیرای آن می باشد در حالیکه بازار داخل با توجه به افت قیمت مقاطع انتظار دارد که قیمت شمش فولاد خوزستان بعنوان شاخص کاهش یابد اما این یک طرف قضیه است سمت دیگر قضیه قیمت صادراتی و قیمت تمام شده برای فولاد خوزستان است فولاد خوزستان آهن اسفنجی را با قیمت هر کیلو بالای ۱۰۰۰ تومان خریداری می کند که با کرایه حمل و تبدیل و سود کارخانه فضای زیادی برای مانور ندارد از طرف دیگر در مقایسه با قیمت های صادراتی اگر فولاد خوزستان شمش خود را در حداقل قیمت یعنی ۴۹۰ دلار هر تن بفروشد با محاسبه قیمت ارز ۳۹۰۰ تومان و جوایز صادراتی قیمت تمام شده برای فولاد خوزستان در حدود همین هر کیلو ۲۱۵۰ تومان در می آید.

 

از انجا که صادرات ساده تر است با مسایل مالیاتی کمتری روبروست و گزارش نویسی های آن هم با خنده و کف زدن دنبال می شود طبعاً صادرات جذابیت بیشتری دارد مهمتر از همه آنکه کارخانجات کوچک بخصوص خصوصی ها از رقابت فولاد خوزستان در امان می مانند این بزرگترین امتیازی است که صادرات شمش به ارمغان آورده است.

 

در طول هفته های آینده به علت تعطیلات پایان تابستان و در پیش بودن ایام سوگواری سالار شهیدان از بازار نباید انتظار اتفاق چشمگیری داشت ولی بعد از آن محققاً بازار به این شکل باقی نخواهد ماند . بنا به گفته مقامات مسئول صادرات فولاد ایران امسال باید از مرز ۶ میلیون تن بگذرد و احتمالاً به رکورد ۸ میلیون تن خواهد  رسید در این میان صادرات شمش نقش مهمی دارد.

 

مقاطع

 

 پایان هفته گذشته قرارداد میلگرد در بورس شانگهای چین ۱۲ دلار ارزان تر شد. در بازار صادرات چین میلگرد ۵۶۰  دلار هر تن فوب ثبت شد که ۲ دلار هر تن افت داشت.

 

در بازار داخلی ترکیه میلگرد ۵۵۵ دلار هر تن درب کارخانه و در ثبات بود. میلگرد صادراتی ترکیه ۲ دلار بالا رفته ۵۵۵  دلار هر تن فوب ثبت شد البته قبل از اعیاد مذهبی اخیر قیمت تا ۵۴۵ دلار بود. در امارات محصول ترکیه ۵۵۰ تا ۵۶۰ دلار هر تن سی اف آر بود در حالی که پیش از این ۵۲۰ تا ۵۲۵ دلار هر تن سی اف آر بود.

 

در شمال اروپا متوسط قیمت میلگرد بازار داخلی ۵۲۵ یورو هر تن بود و در امریکا نیز ۵۹۸ دلار هر تن درب کارخانه و در ثبات بود.

 

میلگرد در بازار داخلی روسیه ۱۵ تا ۲۵ درصد رشد داشته  و قیمت ۶۶۵ تا ۶۷۴ دلار هر تن تحویل مسکو با ۱۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده می باشد. میلگرد صادراتی سی آی اس ۱۰ تا ۱۵ دلار نسبت به سه هفته قبل بالاتر است و ۵۴۵ تا ۵۵۰ دلار هر تن فوب شده است.

 

مقاطع در بازار ایران

 

 هفته گذشته یکی از کسالت بارترین هفته های بازار مقاطع بود از روز یکشنبه قیمت ها رو به کاهش گذاشت در حالیکه هیچ خریداری نبود. مسابقه کاهش قیمت از روز دوشنبه شروع شد کارخانه ها تا هر کیلو ۳۰ تومان هم روزهای اول هفته تخفیف می دادند اما با انجام نشدن معامله شمش در بورس کالا ریزش قیمت ها در سطح وسیع تری و با شتاب بیشتری شروع شد تا جاییکه یکی از کارخانه ها علیرغم آنکه قیمت اعلامی خود را ثابت نگهداشته بود تا ۷۰ تومان هر کیلو تخفیف هم اعلام می کرد این روند تا آخر هفته ادامه یافت میانگین قیمت شمش در پایان هفته برای سایز ۱۵۰ میلیمتر ۱۸۸۰ تومان بوده است اگر این نرخ را بعنوان میانگین ماکزیمم در نظر بگیریم حداقل قیمت میله گرد در پایان هفته را ۲۲۵۰ تومان داشته باشیم تفاوت قیمت هر کیلو ۴۱۳ تومان می گردد اگر این تفاوت قیمت از نظر مقایسه قیمت تمام شده در حد ۲۰۰ تومان هر کیلو باشد بنابراین قیمت میله گرد می تواند حداقل تا هر کیلو ۱۰۰ تومان کاهش یابد.

 

کاهش بیش از این قیمت تولید میله گرد را از صرفه اقتصادی خارج خواهد کرد پایین آمدن قیمت میله گرد در طول یکی دو هفته آینده کاملاً متصور است اما از آنجا که قیمت شمش به حداقل خود رسیده است کاهش بیشتر قیمت میله گرد منتهی به افت تولید و بعضاً تعطیلی بعضی از کارخانجات خواهد شد کارخانه هایی که از ساختار مالی مثبتی برخوردار نیستند زودتر از بازار خارج می گردند و این فضا را برای کارخانه های دیگر آماده خواهد کرد میانگین قیمت میله گرد اول هفته در اصفهان روز شنبه برای سایزهای ۱۴ تا ۲۵ میلیمتر ۲۳۰۰ تومان برای میله گرد ذوب آهن ۲۳۳۰ تومان و برای تیرآهن محصول ذوب آهن سایزهای ۱۴ تا ۱۸، ۲۷۶۰ تومان بود در پایان هفته قیمت میله گرد روهینا در دزفول به ۲۲۸۰ تومان و محصول ذوب اهن به ۲۳۲۰ تومان کاهش یافت میانگین قیمت تیرآهن هم به ۲۷۳۰ تومان پایین آمد این در حالی بود که ذوب آهن در برابر کاهش قیمت به شدت مقاومت می کرد.

خبر خوشایندی که در بازار میله گرد اتفاق افتاده است این است که با توجه به افزایش نرخ ارز و کاهش قیمت شمش بعضی از کارخانه های خصوصی از هفته گذشته صادرات به عراق را شروع کرده اند شنیده شده است که قیمت بین ۵۱۰ تا ۵۲۰ دلار هر تن فوب بسته به جوربندی کالا بوده است از آنجا که قیمت شمش اکراین حدود ۴۹۰ دلار سی اف آر بصره رسیده و میله گرد عراقی با حداقل یکماه و نیم معطلی می نیمم ۵۲۰ دلار تمام می شود خریدارها به سمت بازار ایران آمده اند چرا که محصول آماده را تحویل می گیرند این فرصتی است که کارخانجات ما می توانند از آن استفاده کنند و سرریز موجودی خود را به عراق صادر کنند.

 

 

ورق

 

هفته گذشته ورق گرم صادراتی چین ۱۰ دلار افت داشته به ۵۹۰ دلار هر تن فوب رسید.

در بازار داخلی شمال اروپا ورق گرم ۵۳۵ یورو هر تن درب کارخانه و در ثبات بود. در امریکا نیز در ۶۹۴ دلار هر تن درب کارخانه ثبات داشت.

 

متوسط قیمت ورق گرم صادراتی سی آی اس ۵۸۵ دلار هر تن فوب ثبت شد که ۸ دلار رشد داشت.

 

در بازار داخلی ترکیه ورق گرم از ۶۲۰ تا ۶۲۵ دلار به ۶۲۵ تا ۶۳۵ دلار هر تن درب کارخانه بهبود داشت. ورق گرم صادراتی ترکیه نیز ۶۲۵ دلار هر تن فوب بود ولی خریداری در بالاتر از ۶۰۰ دلار نداشت.

 

 ورق در بازار ایران

 

 ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول روز یکشنبه در انزلی اعلام نمیشد اما روز دوشنبه در قیمت ۲۷۸۰ تومان معامله میشد عرضه این کالا محدود شده است در حالیکه قیمت ارز هم به ۳۹۰۰ تومان افزایش یافته حداقل قیمت این کالا در انزلی ۴۹۰ یورو یا حدوداً ۵۸۰ دلار می باشد اما حجم عرضه این کالا محدود است واردات این کالا در طول ۲۰ روز اول شهریور ماه به ۳۰ هزار تن رسیده در حالیکه می بایست حداقل ماهانه ۵۰ هزار تن باشد با توجه به روند افزایشی قیمت در بازارهای خارجی کالاهای وارداتی که پس از مردادماه به بازار عرضه می شود کالاهایی است که در قیمت بالای ۵۳۰ دلار خریداری شده و به همین علت هم به نظر نمی رسد که روند قیمت این کالا نزولی باشد آنچنانکه در طول هفته ثابت ماند و احتمالاً افزایش محدود هم خواهد داشت.

 

قیمت ورق های گرم ضخامت ۲٫۵ تا ۱۵ میلیمتر در هفته گذشته نوسان محدودی داشت میانگین قیمت در اصفهان برای سایزهای ۳ تا ۱۵ میلیمتر ۲۴۶۰ تومان بود که تا آخر هفته به ۲۴۸۰ تومان رسید در حالیکه بازار آنها راکد بود و فروشنده ها در برابر کاهش قیمت مقاومت می کردند ورق های گرم ضخامت ۱۰ تا ۳۰ میلیمتر محصول کاویان با کاهش قیمت روبرو بود روز یکشنبه میانگین قیمت ضخامت های ۸ تا ۳۰ میلیمتر ۲۳۷۰ تومان بود که تا آخر هفته به ۲۳۶۰ تومان رسید، تجار اکسین بعضاً از معاملات این کالا دلزده شده اند علیرغم امیدواریهاییکه به این کالا داشتند میانگین قیمت ضخامت های ۱۲ تا ۶۰ میلیمتر روز یکشنبه ۲۳۷۰ تومان بود ولی روز چهارشنبه به ۲۳۶۰ تومان کاهش یافت این در حالی است که دلیلی برای افزایش تقاضای این کالا حداقل تا پس از ایام سوگواری نیست.

 

موجودی این کالا در انبارها زیاد است فاصله قیمت کالاهایی که در سال گذشته اکسین فروخته و امسال تحویل می دهد حداقل هر کیلو ۵۰۰ تومان است این کالاها اجازه نمی دهد بازار اکسین خودش را پیدا کند.

 

ورق سرد هفته آرامی را پشت سر گذاشت روز یکشنبه میانگین قیمت ضخامت ۰٫۴۰ تا ۲٫۵ میلیمتر محصول مبارکه و روس ۳۱۵۰ تومان بود که روز چهارشنبه به ۳۱۶۰ تومان رسید علت این افزایش قیمت نوسان قیمت ارز بود در حالیکه مصرف کنندگان این کالا هنوز در تعطیلات هستند .

 

ورق گالوانیزه بازار باثباتی داشت و تغییری در قیمت ها دیده نشد میانگین قیمت ۰٫۴۰ تا ۲ میلیمتر محصول کاشان روز یکشنبه ۳۵۹۰ تومان بود که روز چهارشنبه بخاطر افزایش قیمت بعضی از ضخامت های وارداتی مثل ۰٫۹۰ میلیمتر به ۳۶۰۰ تومان رسید. 

 

 

 

منبع:پایگاه خبری فولادایران