ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول در انزلی روز شنبه ۵۹۰۰۰ ریال پیشنهاد میشد محصول نورد و لوله اهواز ۵۳۰۰۰ تا ۵۴۰۰۰ ریال ، تفاوت قیمت ورق نورد و لوله اهواز و گیلان با محصول مبارکه و نوع وارداتی باعث انتقال تقاضا به این دو کارخانه شده است.


این در حالی است که مساله حمل از کارخانه با توجه به محدودیت تریلی مشکلی برای همه به وجود آورده و تنها فرصتی برای صاحبان تریلی به وجود آمده تا کرایه ها را بالا ببرند. ورق های گرم ضخامت ۵/۲ تا ۱۵ میلیمتر روز شنبه ۴۱۹۲۵ ریال میانگین قیمت داشت ولی تا آخر هفته به ۴۲۸۷۵ ریال رسید.

علت افزایش قیمت بالا رفتن قیمت پایه ورق گرم در بورس بود ضمن آنکه موجودی کالا در انبارها پائین است . یک تاجر برای خرید هزار تن ورق گرم ضخامت ۶ تا ۱۵ میلیمتر سه روز در بازار جستجو کرد و بالاخره به جای یک محموله هزار تنی مجبور به خرید تناژ های کوچک تر شد.

ورق های اکسین با ثبات قیمت روبرو بود میانگین قیمت ۴۱۳۰۰ ریال برای هفته های قبل برای ضخامت های ۱۰ تا ۴۰ میلیمتر تعریف شد. بعضی ضخامت ها مثل ۳۰ میلیمتر با محدودیت عرضه روبروست با احتساب قیمت فعلی اسلب خرید ورق اکسین به صرفه نیست از طرف دیگر تقاضای این کالا پائین است قیمت اسلب از شمش حداقل ۵ درصد بیشتر است، هزینه تبدیل ورق هم حداقل ۱۰۰۰ ریال بیشتر از میله گرد می باشد.

با این حال قیمت ورق اکسین ارزانتر از قیمت میله گرد است. یک دلیل آن پائین بودن قیمت محصولات مبارکه است میانگین فروش ورق گرم مبارکه در بازار حدوداً ۴۳۰۰۰ ریال است ( با احتساب مالیات ارزش افزوده ) قیمت تمام شده و ورق اکسین بیش از ۴۴۰۰۰ ریال می باشد. این عدم تعادل اجازه بهبود بازار ورق اکسین را نمی دهد. تنها راه برای ورق اکسین کاهش هزینه تولید است تا کسانی که بصورت کارمزدی با این کارخانه قرارداد دارند بتوانند در بازار عمل کنند یا اینکه صبر کنند تا موجودی های بازار تمام شود.

البته اگر تمام فاکتورها ثابت بمانند. شنیده شده در هفته آینده قیمت اسلب کاهش خواهد یافت با این حساب قیمت تمام شده ورق اکسین حداقل هر کیلو ۳۰۰۰ ریال کاهش خواهد یافت البته کارخانه نباید نسبت به این مطلب خوشحال باشد چون با کاهش قیمت اسلب رقابت بنکدارها برای فروش موجودی عارضه دیگری خواهد بود که به بازار ورق گرم ضخیم فشار خواهد آورد.

ورق سرد در هفته گذشته بازار راکدی داشت. مبارکه موفق شد قیمت پایه عرضه شده را از ۴۱۲۳۵ ریال به قیمت پایانی ۵۱۸۵۱ ریال پایه برساند با توجه به تاریخ تحویل سه ماهه و مساله پرمیوم قیمت تمام شده بورس با قیمت بازار تفاوت جدی ندارد ولی مساله این است که علیرغم محدودیت عرضه، تقاضا هم بسیار ضعیف است.

ورق گالوانیزه تا روز دوشنبه بازار آرامی را پشت سر گذاشت. با افزایش قیمت در بورس از پایه ۵۴۲۶۰ ریال به ۷۸۲۷۶ ریال قیمت در بازار روز سه شنبه تا هر کیلو ۱۰۰۰ ریال افزایش یافت. حساسیت بازار ورق گالوانیزه زیاد نیست و کشش پذیری آن بالا نمی باشد به همین علت افزایش حدود ۲۳ درصدی در بورس در واقع جبران عقب افتادگی بورس از بازار است چرا که قیمت های فعلی بازار ناشی از موجودی های ارزان قیمت قبلی در انبارهاست.

برگرفته از وب سایتآهنکو