📍بازار فولاد ایران تحت تاثیر افزایش قیمت فولاد در دنیا

بازار فولاد ایران تحت تاثیر افزایش قیمت فولاد در دنیاقرار نگرفت که دلیل آن رکود در بازار است

و می تواند در میان مدت و ‏دراز مدت تاثیرات بزرگی در اقتصاد داشته باشد.‏

 

🔸با وجود اینکه قیمت آهن و مواد معدنی در دنیا طی هفته‌های اخیر با سرعت بالایی رشد کرده است ولی بازار آهن ایران نتوانسته است از این تغییرات مثبت قیمتی منتفع شود و از رکودی که در سال‌های اخیر با آن دست به گریبان بوده است خارج شود.

 

 

🔺در بازار جهانی پیشی گرفتن تقاضا برعرضه و سیاست‌های چین مبنی بر کاهش تولید و صادرات باعث شده است تا قیمت سنگ آهن و فراورده‌های فولادی رشد کند.

 

 

🔸از طرف دیگر قیمت سنگ آهن در چین به دلیل سیاست‌های معدنی در این کشور رشد کرده است و این مساله خود باعث رشد قیمت فولاد شده است.

 

 

🔻اما به نظر می رسد بازار فولاد ایران عملکردی متفاوت از بازار جهانی داشته باشد و در شرایطی که قیمت فولاد در بازار دنیا رشد می کند، قیمت در بازار ایران افزایش چشمگیری پیدا نکرده باشد.

 

 

🔸دلیل این عدم همراهی بازار ایران با بازار دنیا را می توان در رکورد دانست که سال‌هاست در اقتصاد ایران رخنه کرده است و به تدریج می تواند باعث تضعیف عملکرد بخش‌های مختلف اقتصادی کشور شود.

 

 

🔻دلیل اصلی رکود بازار فولاد در ایران رکودی است که در بازار مسکن رخنه کرده است.

 

 

🔸بازار مسکن ایران در سال‌های اخیر شاهد رکودی عمیق و طولانی بود و گفته می‌شود طولانی ترین رکود در بازار مسکن ایران در این دوره مشاهده شده است و حتی یش بینی می شود این رکود تا انتهای سال جاری یا سال بعد هم ادامه داشته باشد.

 

 

🔺از آنجا که فولاد یکی از مواد اولیه بسیار مهم درصنعت ساختمان است، رکود بازار مسکن باعث شده است تا بازار فولاد هم وارد رکود شود و تقاضا برای آن در بخشهای زیر ساختی و ساختمانی کم شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع:ایفنا