loading
بازارفولادروسیه

از بازارفولادروسیه چه خبر

عدم رقابت‌پذیری بازار فولاد روسیه و رشد آسان قیمت‌ها

روسیه از بزرگترین فولادسازان دنیا به‌شمار می‌رود. این کشور را باید پنجمین فولاد‌ساز از منظر تناژ تولید فولاد خام دانست. میزان تولید فولاد خام این کشور در سال ۲۰۱۶، معادل ۷۰٫۸ میلیون تن برآورد شد. همچنین این کشور سومین صادرکننده بزرگ محصولات فولادی در جهان به‌شمار می‌رود.

 در حالی که قیمت ورق گرم فولادی (HR) در بازار داخلی روسیه افزایش یافته، قیمت محصولات مشابه در بازار خارجی ارزان‌تر است اما با ایجاد شرایط حمایتی از تولیدکنندگان داخلی این کشور، امکان رقابت در این بازار برای عرضه‌کنندگان خارجی عملا وجود ندارد. گفتنی است که در مسکو و تا پایان ماه آگوست، قیمت ورق ۴ تا ۱۰ میلی‌متری در ناحیه فدرال مرکزی برای تحویل در اواخر سپتامبر یا اکتبر ، با احتساب ۱۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده، به ۷۰۵ تا ۷۰۶ دلار به‌ازای هر تن برسد.

 

علاوه بر این، تولیدکنندگان روسی ورق گرم فولادی خود را به خریداران شرق دور با قیمت فوب ۶۱۰ دلار به‌ازای هر تن در دریای سیاه به فروش رساندند؛ این محموله در ماه نوامبر تحویل داده می‌شود.

 

البته اغلب رشد قیمت‌های یاد شده اسمی هستند؛ یعنی لزوما به انجام معامله ختم نشدند. اما واحدهای تولیدکننده محصولات فولادی روسیه معتقدند که نیازی به جذب مشتری ندارند و امکان فروش محصولات معامله نشده آن‌ها در آینده نزدیک بسیار محتمل خواهد بود.

 

در عین حال، قیمت‌های محصولات مشابه وارداتی تولیدکنندگان روسی را به کاهش قیمت‌هاشان ترغیب نمی‌کند؛ چرا که در حال حاضر رقابتی وجود ندارد.

نمودار ۱ قیمت ورق گرم را در بازار داخلی روسیه برای تاریخ ۵ سپتامبر ۲۰۱۷، با احتساب ۱۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده،نشان می‌دهد. این ورق‌ها با ضخامت‌های مختلف ۲ تا ۳ میلی‌متر و ۴ تا ۱۰ میلی‌متر عرضه می‌شوند. این محصولات توسط شرکت‌های نوولیپتسک استیل (Novolipetsk Steel)، آهن و فولاد ماگنیتوگورسک (MMK) و فولاد چرپووتس (CherMK) تولید می‌شوند.

 

گفتنی است، شرکت نوولیپتسک استیل بزرگترین فولادساز در روسیه محسوب می‌شود. این واحد ورق‌های گرم و سرد فولادی، محصولات نیمه‌تمام و محصولات پوشش‌دار تولید می‌کند. همچنین باید خاطرنشان ساخت که این واحد با تولید ۱۶٫۶۴ میلیون تن محصولات فولادی در سال گذشته میلادی در رتبه ۱۶ جهان قرار گرفت. شرکت آهن و فولاد ماگنیتوگورسک نیز با تولید ۱۲٫۵۴ میلیون تن مصنوعات فولادی در سال گذشته میلادی در رده ۲۹ جهان از منظر بیشترین حجم فولاد قرار گرفت.

 

 

همانطور که در نمودار ۱ پیداست، محصولات نوولیپتسک استیل با ضخامت ۲ تا ۳ میلی‌متر در محدوده قیمتی ۶۷۵ تا ۶۷۸ دلار به‌ازای هر تن به فروش رسید. ورق‌های با ضخامت ۴ تا ۱۰ میلی‌متر نیز در رنج ۶۶۴ تا ۶۶۷ دلار به‌ازای هر تن عرضه شدند.

 

ورق‌های عرضه شده توسط شرکت آهن و فولاد ماگنیتوگورسک با ضخامت ۲ تا ۳ میلی‌متر در محدوده قیمتی ۶۶۰ تا ۶۶۹ دلار قرار گرفت و ورق‌های با ضخامت ۴ تا ۱۰ میلی‌متر این شرکت نیز با قیمت ۶۵۴ تا ۶۵۷ دلار بر هر تن عرضه شدند. محصولات با ضخامت ۲ تا ۳ میلی‌متر شرکت فولاد چرپووتس نیز با قیمت ۶۷۲ تا ۶۸۲ دلار بر تن و ورق‌های با ضخامت ۴ تا ۱۰ میلی‌متر نیز در محدوده قیمتی ۶۶۴ تا ۶۶۸ دلار به‌ازای هر تن فروش رفت.

 

 

 

 

 

 

منبع:پایگاه اطلاع رسانی صنعت فولادایران

 

​​​​​​​

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاه میگذارد

avatar
  Subscribe  
آگاه سازی نسبت به

اولین نفر باشید که آخرین اخبار و تحولات بازار آهن آلات را از طریق تلگرام دریافت می کنید.

ثبت شماره

تمایل ندارم

اطلاعات تماس
 

تلفن کارخانه: 37608058-031

تلفن واحد بازرگانی: 5-03137741350

فاکس: 37608154-031

ایمیل:

آدرس: اصفهان - شهرک صنعتی اشترجان - خیابان ششم - پلاک 226

search

جستجو